Träning

Ryggen. Eller yoga. 

Jag har problem med min rygg, det har jag haft till eller från så länge jag kan minnas. Nu har jag efter mycket slit lyckats bygga upp rörligheten och styrkan i bålen, så nu funkar ryggen oftast bra och jag har sällan ont. 

Men häromveckan smällde det till igen, och jag vet exakt varför. Körde ett crossfitpass på måndagen med många gobletsquats, ignorerade känslan av ömhet i ländryggen och körde sedan ett till pass på fredagen med tunga utfallssteg. BAM sa det bara och här sitter jag med ryggvärken från helvetet. 

OBS. Detta är alltså inte sporten crossfits fel. Det är att jag inte lyssnar på kroppen och kör på ändå. Mitt eget fel alltså. 

In kommer yogan. 


Jag skulle inte kalla mig ”person som yogar”, mycket för att jag aldrig har hittat hem i de rum som oftast används vid yoga. Mycket kvinnor, mycket flum, mycket små magra kroppar. Väldigt långt från mig. 

Men något kom samtidigt som jag började med crossfit, att jobba med sin rörlighet. Och det gör en genom stretch. Yinyoga är den variant av yoga där du ligger kvar i olika positioner och stretchar länge. Det gör ont ibland. Jag hittade rätt snabbt ett företag som heter ROMWOD (range of motion workout of the day), som har tagit den yoga som min kropp behöver och paketerat det i ett rum som jag känner mg hemma i. Personerna på filmerna har muskler, är stelare än vad jag är, och de befinner sig i en Box. Och där hittade även jag hem. 


Min rygg, och min kropp, mår bättre av att göra de här små 20minuterswodarna varje dag. Jag är slarvig och gör det inte varje dag, men runt tre gånger i veckan har jag fått till senaste månaden och det känns bra. Och nu när ryggen sätter stopp för annan träning så sköter jag det här varje dag. 

Med kolsvart kaffe till. 

Comments

comments

Kommentera